Împreună construim și înțelegem Europa

 

Aventura europeană a Școlii Gimnaziale Măgurele continuă și în anul școlar 2017-2018. Aflat în al doilea an de derulare, proiectul european „Hărți pentru a Construi și a Înțelege Europa”, nr. 2016-1-FR01-KA219-024080_4, cofinanțat prin Programul Erasmus+ al Uniunii Europene, reunește patru școli din Franța, Italia, România și Portugalia. Printre obiectivele programului se numără schimbul de bune practici între participanți, dezvoltarea comunicarii interculturale și a cetățeniei europene, cunoașterea sistemelor de învățământ și a patrimoniului cultural european.

În perioada 13-17 noiembrie 2017, Școala Măgurele a participat la cea de-a treia mobilitate de învățare/ predare/ formare, găzduită de Agrupamento de Escolas Dr. Flavio Goncalves, din orașul Povoa de Varzim, Portugalia, fiind reprezentată de o delegație formată din 7 elevi – Samoilă Bianca, Cernat Denis, Mihai Ioana, Chivu Cristina, Stoian Antonia, Pană Alexia, Stoica Alexandra, și 3 cadre didactice – Iliescu Claudia – director, Pahonțu Ana – coordonator, Micu Constanța – membru echipa de proiect.

Săptămâna de lucru a debutat cu prezentarea activităților realizate în fiecare școală parteneră: elevii europeni au prezentat hărți sonore, hărți scratch ale regiunilor, cartograme, prezentări power point/ filme despre exploratori europeni etc. Un atelier de lucru în Muzeul de Istorie din Povoa ne-a dezvăluit tradiția siglelor, simboluri lineare pe care pescarii le creau pentru a-și marca obiectele care le aparțineau. Fiecare familie avea o astfel de siglă ușor de gravat și care se transmitea din tată în fiu.

Din programul reuniunii nu au lipsit cursele de orientare. Pe aleile parcului municipal, pe străzile orașului, în canoe sau pe cărările unei păduri dintr-un parc aventura, echipe internaționale de elevi și profesori s-au înfruntat, cu harta în mână, pe itinerarii jalonate, cu indicii, întrebări sau provocări fizice. Participarea la această reuniune a permis elevilor să interacționeze cu colegii lor europeni, să participe la ore de curs alături de corespondenții lor din școala gazdă, să colaboreze cu colegii de echipă pentru a îndeplini sarcinile date, pentru a-și dezvolta astfel competențele sociale și emoționale în context european.

Epoca marilor descoperiri a fost evocată în timpul vizitării unui vapor acostat în Vila do Conde, reconstituit după modelul celor care, în secolul al XV-lea, în vremea lui Vasco da Gama, au luat drumul Indiei, în căutarea aurului și mirodeniilor.

Un alt moment important al reuniunii europene l-a constituit conferința profesorului Miguel Nogueira, geograf si cartograf la Universitatea din Porto. Acesta le-a vorbit elevilor și profesorilor despre importanța elementelor constituente ale unei hărți și a accentuat importanța hărților în percepția oamenilor asupra lumii, insistând asupra faptului că, în prezent, hărțile se realizează cu ajutorul instrumentelor informatice.

De pe harta întâlnirii, nu puteau fi omise două orașe emblematice ale regiunii, Porto și Braga, ale căror centre istorice sunt mărturii ale istoriei și culturii portugheze. Palate somptuoase, biserici și catedrale in stil baroc, fațade vesele decorate cu azulejos, străzile medievale sunt parte integrantă a patrimoniului regiunii.

Reuniunea din Portugalia s-a încheiat în ton festiv cu o serată tradițională, la care au fost prezenți elevii, profesorii și părinții implicați. Mâncarea tradițională și ritmurile de fado au încununat săptămâna Erasmus+ din Portugalia.

Proiectul este susținut financiar de Comisia Europeană. Acest material reflectă numai punctul de vedere al autorului și Comisia nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informațiilor pe care le conține.

This entry was posted in ERASMUS+. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *